فیلم باز

  • ۰
  • ۰

فیلم هیپنوتیک، به بازی بن افلک، داستان یک کارآگاه را به تصویر می‌کشد که در تعقیب رمز و رازی مربوط به گم شدن دخترش است. او در عین حال درگیر یک برنامه امنیتی دولتی قرار می‌گیرد و در طول تحقیقات خود به سراغ یک سری از سرقت‌های باورنکردنی و پیچیده می‌رود. فیلم Hypnotic با ایده‌ای جذاب از ابتدا به هدف جذب علاقه‌مندان به فیلم‌هایی مانند ماتریکس و Inception می‌رود و قصد دارد با مرزهای واقعیت و خیال رو به رو شود. اما آیا واقعا موفق شده است ما را با توئیست‌های خاص خود مبهوت سازد و به اندازه انتظاراتمان راضی کند؟

فیلم به طرزی جذاب با جلسه‌ای در حوزه روان‌شناسی آغاز می‌شود. در این جلسه، شخصیت اصلی داستان تلاش می‌کند تا ارتباطی بین گم شدن دخترش و ناپدید شدن اثری از او پیدا کند. با سرعتی شگفت‌انگیز، ما شاهد یک سرقت بانکی می‌شویم که به شکلی بسیار عجیب و غیرقابل تصور رخ می‌دهد. فیلم به سرعت به بیننده نشان می‌دهد که شخصیت‌ها در داستان وجود دارند که توانایی تحت تاثیر قرار دادن دیگران را دارند و می‌توانند آنها را به انجام کارهایی مانند قتل همکارانشان یا سرقت از بانک ترغیب کنند

فیلم Hypnotic، با وجود شروع جذابی که دارد، در حالی که تلاش می‌کند داستان خود را به ما نشان دهد، همزمان با آن مشکلات خود را نمایان می‌سازد. همانطور که پیشتر اشاره کردم، فیلم بیشتر شبیه به آثاری مانند ماتریکس است و بیننده به سرعت متوجه می‌شود که دنیایی که در آن اتفاقات فیلم رخ می‌دهد، واقعیت نیست و در دستان خیال شخصیت اصلی قرار دارد، یا شخصیت‌ها قدرت سفر به ابعاد دیگر را دارند. اما این مسئله تا حد زیادی ناامیدکننده است. هرچند شخصیت شرور داستان، همچون یک ترمیناتور، به دنبال بن افلک است، اما در همان زمان، ما شاهد صحنه‌هایی از آثار مختلفی هستیم که برای ما آشنا هستند.

به نظر می‌رسد سازندگان فیلم تصمیم گرفته‌اند تا با الهام از هر فیلمی که در ذهن خود دارند، فیلم افسونگر را به جلو ببرند. در بخشی از فیلم می‌توانیم الهام‌بخشی از ماتریکس را مشاهده کنیم و در بخشی دیگر شاهد ارجاع به فیلم Inception هستیم. حتی می‌توانید ارجاع به فیلم World War Z را نیز مشاهده کنید. اما آیا این پایان کار است؟ پاسخ منفی است و بسیار زود بیننده می‌تواند متوجه شود که در واقع شاهد شخصیتی کامل و یکپارچه از فیلم نیستیم و فیلم با استفاده از الهام از آثار مختلف، کار خود را پیش می‌برد.

فیلم خواب آور با توجه به مدت زمانی که دارد، تصمیم می‌گیرد به جای خلق یک دنیای نسبتاً خاص و اصیل، به سادگی از آثار دیگر کپی کند و در نهایت واقعیت پشت داستان را تا حد زیادی ناامید کننده ارائه دهد. بیننده بسیار زود متوجه می‌شود که کاسه‌ای زیر کاسه است، اما این قسمت نیز مشکلات خاص خود را دارد. به عنوان مثال، تعریف و قدرت گروهی که پشت داستان قرار دارد در دنیای واقعی بسیار غیرمشخص است، اما در عوض، فداکاری شخصیت بن افلک و پازلی که آنها را آفریده بود، نقطه قوت داستان است.

  • ۰۲/۰۴/۰۶
  • نیلوفر معصومی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی